Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2017

Σχετικά με τη διακίνηση ναρκωτικών στην Ελλάδα:"Είμαστε πάντα έτοιμοι για εμπλοκή"



«Στη χώρα μας δεν υπάρχουν δομές καρτέλ ναρκωτικών, όπως στο Μεξικό, στην Κολομβία ή σε κάποιες ευρωπαϊκές χώρες.
Το μεγάλο πρόβλημα στην Ελλάδα σχετικά με τη διακίνηση ναρκωτικών, είναι κυρίως οι Αλβανικές εγκληματικές οργανώσεις, οι οποίες έχουν αναλάβει σε πολύ μεγάλο ποσοστό τη διακίνηση όλων των ουσιών», αναφέρει ο προϊστάμενος της υποδιεύθυνσης δίωξης ναρκωτικών της Ασφάλειας Αττικής, Κωνσταντίνος Παναγιωτόπουλος.
«Εμείς όμως είμαστε πάντα έτοιμοι για
εμπλοκή με αυτά τα κυκλώματα», συνεχίζει.

 Το zougla.gr, βρέθηκε στο στρατηγείο της Δίωξης Ναρκωτικών Αττικής, μια υπηρεσία ετοιμοπόλεμη η οποία δεν κοιμάται ποτέ.
Οι πληροφορίες που φθάνουν κάθε λεπτό στον συγκεκριμένο χώρο και η ανάλυσή τους αποτελούν βασική προτεραιότητα των αξιωματικών της Δίωξης.
Η δράση της υπηρεσίας παραμένει σκληρή, απέναντι στη μάστιγα των ναρκωτικών, ενώ τα τελευταία χρόνια έχει καταφέρει να σηκώσει τον πήχη ψηλά σε σχέση με αντίστοιχες υπηρεσίες του εξωτερικού, αφού καταφέρνει σημαντικά να θωρακίζει τη χώρα μας η οποία αποτελεί ένα διαμετακομιστικό κέντρο μεγάλων ποσοτήτων ναρκωτικών ουσιών.


To zougla.gr στο στρατηγείο της Δίωξης Ναρκωτικών Αττικής
To zougla.gr στο στρατηγείο της Δίωξης Ναρκωτικών Αττικής


«Οι εγκληματικές οργανώσεις που έχουν να κάνουν με τη διακίνηση ναρκωτικών στη χώρα μας δεν έχουν τη δομή όπως για παράδειγμα της Cosa Nostra ή της Ντραγκέτα στην Ιταλία», συνεχίζει ο κος Παναγιωτόπουλος.

Αυτό σημαίνει ότι μια συγκεκριμένη ομάδα χρησιμοποιείται για να κάνει μια συγκεκριμένη δουλειά ( πχ. επεξεργασία και διακίνηση των ουσιών). Την εντολή αυτή την έχει πάρει από ένα άλλο δίκτυο εκτός της Ελλάδας αλλά τα μέλη δεν γνωρίζονται μεταξύ τους.
 Αυτό σημαίνει πως αν πιάσεις κάποιο δίκτυο εδώ, είναι πολύ δύσκολο να φτάσεις στο μεγάλο κεφάλι», προσθέτει.

Η Ελλάδα λοιπόν, σύμφωνα με τον προϊστάμενο της Δίωξης, δεν είναι παραγωγός χώρα ναρκωτικών ουσιών με εξαίρεση την κάνναβη όπου παρατηρείται μια έξαρση την τελευταία τριετία σχετικά με την καλλιέργεια υδροπονικής.
Είμαστε ουσιαστικά μια χώρα transit , που χρησιμοποιείται από διεθνή καρτέλ, προκειμένου τα ναρκωτικά να περάσουν σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές με μεγαλύτερο τζίρο. Όμως αρκετά σημαντικός αριθμός ποσοτήτων παραμένει στην Ελλάδα, ο οποίος θα πρέπει να διακινηθεί.

 Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει το γεγονός πως τα διεθνή κυκλώματα έχει παρατηρηθεί ότι ξοδεύουν πολλά χρήματα στην τεχνογνωσία. Συγκεκριμένα κινητά τηλέφωνα που δύσκολα εντοπίζονται οι συνομιλίες, κώδικες επικοινωνίας αλλά και εξειδικευμένοι επιστήμονες όπως χημικοί, είναι μερικά από τα όπλα των καρτέλ προκειμένου να κάνουν τη δουλειά τους με ασφάλεια.
Τα οικονομικά κέρδη και η υψηλή τεχνογνωσία, τους επιτρέπουν να επενδύουν σε μέσα διακίνησης (αεροσκάφη, οχήματα, πλοία, ταχύπλοα, ναρκο-υποβρύχια ), σε τεχνολογίες (τηλεπικοινωνίες, διαδικτυακές υπηρεσίες) και σε «συνεργασίες» με στελέχη των κρατικών μηχανισμών, αναζητώντας το στρατηγικό πλεονέκτημα.
  « Το έγκλημα βρίσκεται πάντα ένα βήμα μπροστά», σημειώνει ο προϊστάμενος της Δίωξης.

Επιπρόσθετα, δεν διστάζουν να προβαίνουν σε επιθετικές ενέργειες τόσο κατά των Αρχών όσο και κατά αντίπαλων εγκληματικών οργανώσεων, προκειμένου να «προστατέψουν» τις παράνομες δραστηριότητές τους. Η εφευρετικότητα και η εξέλιξή τους στους τρόπους απόκρυψης είναι αξιοσημείωτη.

Προσαρμογή στα νέα δεδομένα και συνεργασία με το εξωτερικό

Η Δίωξη Ναρκωτικών τα τελευταία χρόνια ξεκίνησε μια προσπάθεια με πιο έντονο χαρακτήρα, όσον αφορά στην αλλαγή κουλτούρας στον τομέα των συνεργασιών με άλλες Υπηρεσίες και Αρχές τόσο στην Ελλάδα, όσον και, κυρίως, στο εξωτερικό. Έγινε λοιπόν επαναπροσαρμογή της μεθοδολογίας ανάπτυξης της δράσης της σε επιχειρησιακό και δικονομικό επίπεδο, αλλά και σε επίπεδο εξοπλισμού που απαιτούν οι συνθήκες και οι νεοδιαμορφωθείσες δυσκολίες στην κατάσχεση των ναρκωτικών αλλά και στην αποδόμηση του συνόλου εγκληματικών οργανώσεων εμπόρων ναρκωτικών.

Έτσι η υπηρεσία έχει αναπτύξει άριστη συνεργασία με αντίστοιχες Υπηρεσίες στην Ευρώπη αλλά και γειτονικών χωρών, όχι μόνο στο τυπικό μοντέλο ανταλλαγής πληροφοριών, αλλά και σε επιχειρησιακό επίπεδο, με αμεσότητα επαφής ελλήνων αξιωματικών με αξιωματικούς των κρατών αυτών, εγκαταλείποντας παλιές γραφειοκρατικές παθογένειες, όπως η άσκοπη κρυψίνοια «informationsilos», αφού ο σκοπός είναι κοινός και το έγκλημα των ναρκωτικών δεν γνωρίζει σύνορα.



Κατά την τελευταία τετραετία (2014-2017) μόνο από την Δίωξη Ναρκωτικών Αττικής έχουν κατασχεθεί, 484 κιλά κοκαΐνης, 800 κιλά ηρωίνης, 9 τόνοι και 900 κιλά ακατέργαστης κάνναβης«Παλαιότερα συνηθιζόταν οι υπηρεσίες δίωξης να κρατούν μυστικές τις πληροφορίες τους και να μην τις δίνουν σε άλλες χώρες.
Έτσι όμως υπήρχε μεγάλη δυσκολία στο να εξαρθρωθεί ένα καρτέλ διότι υπήρχε έλλειψη στοιχείων»,αναφέρει ο επικεφαλής της Δίωξης. «Με το πέρασμα των χρόνων όμως καταλάβαμε πως η ανταλλαγή σωστών πληροφοριών μέσω των κρατών, μόνο όφελος θα μπορούσε να έχει για την υπηρεσία. Ας μην ξεχνάμε πως η πληροφορία είναι η αρχή της επιχείρησης, ειδικά σε αυτά τα κυκλώματα που κάνουν το παν για να μπερδέψουν τις Αρχές», προσθέτει.

Κατά την τελευταία τετραετία (2014-2017)  μόνο από την Δίωξη Ναρκωτικών Αττικής έχουν κατασχεθεί, 484 κιλά κοκαΐνης, 800 κιλά ηρωίνης, 9 τόνοι και 900 κιλά ακατέργαστης κάνναβης, 387 κιλά κατεργασμένης κάνναβης και 12.950 δενδρύλλια κάνναβης. Φυσικά και η ποσότητες κατασχεμένων ναρκωτικών είναι μεγαλύτερες αφού επιχειρήσεις πραγματοποιεί το Λιμενικό αλλά και το ΣΔΟΕ.

Οι διαδρομή της κάνναβης

Σύμφωνα με τις εκθέσεις του Συντονιστικού Οργάνου Δίωξης Ναρκωτικών( Σ.Ο.Δ.Ν.),η Ελλάδα αποτελεί χώρα παραγωγής κάνναβης προς κάλυψη της εγχώριας ζήτησης, χώρα προορισμού ποσοτήτων από το εξωτερικό αλλά και χώρα διαμετακόμισης της ουσίας. Στην περιοχή των Βαλκανίων κυριότερη παραγωγός χώρα κάνναβης είναι η Αλβανία, που προμηθεύει όλες τις χώρες της Ευρώπης, είτε απευθείας από τα βόρεια σύνορά της, είτε μέσω του άξονα Ελλάδας – Ιταλίας.
Ως εκ τούτου, μεγάλες ποσότητες κάνναβης εισέρχονται στη χώρα μας από τα ελληνοαλβανικά σύνορα, με προορισμό την Ιταλία μέσω των λιμανιών της Ηγουμενίτσας ή της Πάτρας, ενώ μικρό μέρος των εισαγόμενων ποσοτήτων διοχετεύονται εντός της ελληνικής επικράτειας προς εγχώρια κατανάλωση.



«Σχετικά με τη διακίνηση της ουσίας, από τις συλλήψεις που έχουν γίνει διαπιστώνεται ότι το πάνω χέρι έχουν Αλβανικά κυκλώματα», επισημαίνει ο κος Παναγιωτόπουλος. «Επίσης ένα νησί στο οποίο έχουμε παρατηρήσει την εισαγωγή μεγάλων ποσοτήτων είναι η Ζάκυνθος», προσθέτει.

Αξιοσημείωτη, ως προς τον τρόπο παραγωγής της κάνναβης, είναι η υδρoπονική καλλιέργεια «SKUNK».
Πρόκειται για καλλιέργεια κάνναβης, που γίνεται σε κλειστούς χώρους, κυρίως σε περιοχές όπου οι κλιματολογικές συνθήκες δεν ευνοούν την ανάπτυξη του φυτού στην ύπαιθρο ή όπου η μορφολογία του εδάφους δεν διευκολύνει την απόκρυψη των φυτειών κάνναβης.
 Στην υδροπονική καλλιέργεια, τα βασικά θρεπτικά στοιχεία για την ανάπτυξη των φυτών, παρέχονται με λιπάσματα, τα οποία φυσικά προστίθενται και στις καλλιέργειες στην ύπαιθρο, ενώ οι λοιπές συνθήκες ανάπτυξης των φυτών, εξασφαλίζονται με τεχνικά μέσα.
Έτσι ο φωτισμός του υδροπονικού φυτωρίου εξασφαλίζεται με διαφόρων ειδών λυχνίες (φθορισμού, αλογόνου, νατρίου), που εξομοιώνουν τον τεχνητό φωτισμό με το χρωματικό φάσμα του ηλιακού φωτός κατά τις διάφορες εποχές του έτους.
Χρησιμοποιούνται επίσης, ιονιστές και αφυγραντήρες χώρου, ανεμιστήρες, συσκευές εξαερισμού, όργανα μέτρησης θερμοκρασίας, υγρασίας κ.λπ. Λόγω του υψηλού κόστους παραγωγής αυτής της μορφής κάνναβης, η τιμή της στην αγορά, είναι από 3 έως 12 φορές υψηλότερη από αυτήν της εξωτερικής καλλιέργειας.
 Ενδεικτικά η τιμή της φυτικής κάνναβης κυμαίνεται από 8 μέχρι 25 ευρώ ανά γραμμάριο.

Πώς διακινείται η κοκαΐνη

Ο προϊστάμενος της Δίωξης αναφέρει πως η Κολομβία είναι, με μεγάλη διαφορά, η σημαντικότερη χώρα προέλευσης παράνομης κοκαΐνης στον κόσμο. Ακολουθεί το Περού και η Βολιβία. Το μεγαλύτερο μέρος της κοκαΐνης που διακινείται στην ΕΕ, εισάγεται κατευθείαν από χώρες της Νότιας Αμερικής, όπως τη Βραζιλία, τη Βενεζουέλα, την Αργεντινή, ή μέσω της Κεντρικής Αμερικής, την περιοχή της Καραϊβικής, καθώς και της Δυτικής Αφρικής.




Σημαντικές πύλες εισόδου της κοκαΐνης που διακινείται λαθραία από την Λατινική Αμερική προς την Ευρώπη, είτε απευθείας, είτε μέσω Δυτικής Αφρικής, φαίνεται ότι είναι το Βέλγιο, η Ολλανδία και τέλος χώρες της Ιβηρικής Χερσονήσου (Ισπανία- Πορτογαλία) και δευτερευόντως η Ελλάδα και η Ιταλία. Η Ισπανία παραμένει η χώρα που αναφέρει τις μεγαλύτερες κατασχεθείσες ποσότητες κοκαΐνης στην Ευρώπη, αν και υπάρχουν ενδείξεις για συνεχιζόμενη διαφοροποίηση των οδών διακίνησης προς την Ευρώπη, με σημαντικές αναφορές κατασχέσεων σε λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου, της Βαλτικής και του Ευξείνου Πόντου.

«Από τα στοιχεία που έχουμε, οι Αλβανοί παραμένουν ηγέτες στην διακίνηση της κοκαΐνης στην Ελλάδα. Ακολουθούν οι Έλληνες, οι Σέρβοι και οι Σκοπιανοί, κυρίως κοντά στα σύνορα», τονίζει ο προϊστάμενος της Δίωξης. «Σχετικά με την κοκαΐνη έχουμε παρατηρήσει απίστευτες μεθόδους διακίνησης και πολλές φορές ακόμα και μη ανιχνεύσιμες.
Για παράδειγμα υπήρξε περίπτωση διακίνησης κοκαΐνηςμε τη μορφή διαφημιστικών φυλλαδίων. Το κύκλωμα είχε βρει τρόπο με συγκεκριμένο χημικό να παράξει την ουσία η οποία περιέχονταν μέσα σε αυτά τα φυλλάδια», αναφέρει.

Η διακίνηση της κοκαΐνης, πραγματοποιείται:

-Δια θαλάσσης, σε μεγάλες ποσότητες. Η κοκαΐνη εισάγεται λαθραία σε μεγάλα φορτία εμπορευματοκιβώτια (containers), με την κάλυψη νόμιμου φορτίου ή με τη μέθοδο «rip-on / rip-off» , καθιστώντας με τον τρόπο αυτό πιο δύσκολη την ανίχνευσή τους, καθώς και με τη χρήση ιδιωτικών θαλαμηγών. Μεγάλες ποσότητες κοκαΐνης φτάνουν στην ΕΕ, μέσω μεγάλων λιμανιών, ιδιαίτερα του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας, καθώς και λιμανιών της Ισπανίας, Γερμανίας και Ιταλίας. Στη συνέχεια τμήματα των ποσοτήτων μεταφέρονται με φορτηγά οχήματα στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες.

Πολλές φορές οι ποσότητες κοκαΐνης αποκρύπτονται μέσα σε φορτία με ευπαθή εμπορεύματα, καθώς υπάρχουν διαδικασίες που επιτρέπουν να περάσουν τα εμπορεύματα πιο γρήγορα από τα λιμάνια.

Επίσης, έχει παρατηρηθεί η διακίνηση της κοκαΐνης, σε μορφή ενσωματωμένη, με πλαστικά ή άλλα υλικά, όπου απαιτείται χημική επεξεργασία για τη συλλογή της.

-αεροπορικώς, σε μικρότερες ποσότητες. Για την αερομεταφορά της χρησιμοποιούνται:

-«βαποράκια» ή αλλιώς «couriers» σε εμπορικές πτήσεις,
-εμπορευματικές πτήσεις,
-υπηρεσίες ταχυμεταφορών ή ταχυδρομείου, καθώς και
-ιδιωτικά αεροσκάφη.

Ενδεικτικά η τιμή της κοκαίνης κυμαίνεται από 60 μέχρι 110 ευρώ ανά γραμμάριο.

Οι εγκληματικές ομάδες που ασχολούνται με τη διακίνηση κοκαΐνης, ως κύριο χαρακτηριστικό έχουν την ίδρυση εταιρειών «βιτρίνων» (shell companies), για τη διευκόλυνση διακίνησης των ναρκωτικών μαζί με τα εμπορεύματά τους, αλλά και τη νομιμοποίηση των εσόδων τους (ίδρυση εταιρειών, αγορά ακινήτων και μέσων μεταφοράς ή αποστολή χρηματικών ποσών σε υπεράκτιες εταιρίες).

Τα περάσματα της ηρωίνης

Οι μεγαλύτερες ποσότητες ηρωίνης παγκοσμίως μεταφέρονται και διακινούνται από τα χερσαία εδάφη,ξεκινώντας από τις χώρες παραγωγής (Αφγανιστάν, Τατζικιστάν, Πακιστάν κ.λπ.), περνώντας μέσα από την Τουρκία και ακολουθώντας στη συνέχεια τρεις εναλλακτικές διαδρομές, με προορισμό της χώρες της Δυτικής Ευρώπης. Εξ αυτών, η νοτιότερη διαδρομή, παρά τις συνεχείς τροποποιήσεις της, έχει ως βασική κατεύθυνση την Ιταλία, είτε απευθείας μέσω Ελλάδας, είτε μέσω Βουλγαρίας, Π.Γ.Δ.Μ., Αλβανίας, και Ελλάδας.



Οι τρόποι και τα μέσα που έχουν παρατηρηθεί στη διακίνηση - εισαγωγή ηρωίνης στη χώρα μας, είναι τα ακόλουθα:

-Με οχήματα στο χώρο των αποσκευών ή σε διάφορα σημεία εσωτερικά των οχημάτων, τόσο στα μηχανικά μέρη αυτών, όσο και σε ειδικές κρύπτες, που κατασκευάστηκαν γι΄ αυτό το σκοπό.

-Με επιβατικά ή οχηματαγωγά πλοία, εκμεταλλευόμενες την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Τουρκίας με τη νήσο Λέσβο, οι εγκληματικές ομάδες μεταφέρουν ποσότητες ηρωίνης προς την ελληνική επικράτεια.
Επιβάτες λεωφορείων που εκτελούσαν τα δρομολόγια Κωνσταντινούπολη – Θεσσαλονίκη και Σόφια - Αθήνα τοποθέτησαν στις αποσκευές τους τις συσκευασίες της ηρωίνης.

-Αεροπωρικώς μέσω κυρίως του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος», με τις ποσότητες των ναρκωτικών να αποκρύπτονται :

-στις αποσκευές των επιβατών,
-σε ταχυδρομικά δέματα προς τη χώρα μας μέσω ταχυδρομείου και εταιρειώνταχυμεταφορών
-ενδοσωματικά (μέθοδος της κατάποσης), όπου ο κίνδυνος που μπορεί να προκληθεί για την υγεία του μεταφορέα είναι μεγάλος, αλλά περνάει σε δεύτερη μοίρα, μπροστά στοκέρδος που θα του επιφέρει.

«Και στη διακίνηση της ηρωίνης στη χώρα μας, ηγετικές μορφές αποδεικνύονται οι Αλβανοί», συμπληρώνει ο κος Παναγιωτόπουλος.
«Ακολουθούν οι Έλληνες, οι Σκοπιανοί και οι Βούλγαροι, ενώ φαίνεται να είναι σημαντικός και ο ρόλος των Τούρκων. Κι αυτό κυρίως διότι η Τουρκία φαίνεται να έχει τον ρόλο του αποθηκευτικού χώρου, μέχρι να περάσει η ηρωίνη στην Ελλάδα», προσθέτει.

Πρέπει να σημειωθεί πως στη διακίνηση ηρωίνης, σημαντικό ρόλο παίζουν και οι ρομά οι οποίοι συμμετέχουν σε μεγάλο ποσοστό.
Οι Τουρκικές πάντως εγκληματικές ομάδες εξακολουθούν να λειτουργούν κυρίως ως συντονιστές, χρηματοδότες και μεσάζοντες στο εμπόριο.

Επίσης ο κος Παναγιωτόπουλος σχετικά με την διακίνηση του συγκεκριμένου ναρκωτικού στην Ελλάδα, επισημαίνει πως παρατηρείται η εισαγωγή καθαρής ηρωίνης και στη συνέχεια τοπικά κυκλώματα προχωρούν στην επεξεργασία – νόθευση, επανατυποποίηση και πώληση εντός της χώρας.
Ενδεικτικά η τιμή της ηρωίνης κυμαίνεται από 15 μέχρι 30 ευρώ ανά γραμμάριο.

Μικρότερη η διακίνηση συνθετικών ναρκωτικών

Όσον αφορά στη διακίνηση ποσοτήτων συνθετικών ναρκωτικών ουσιών με τη μορφή χαπιών ( μεθαμφεταμίνες), φαίνεται πως οι Τούρκοι και οι Αλβανοί έχουν την «πίτα» μοιρασμένη εντός της ελληνικής επικράτειας. Το φαινόμενο των συνθετικών ναρκωτικών όμως, σύμφωνα με τον κο Παναγιωτόπουλο έχει μικρή έξαρση στην Ελλάδα.

«Εμείς παραμένουμε στην πρώτη γραμμή, στη μάχη κατά των εγκληματικών οργανώσεων διακίνησης ναρκωτικών στην Ελλάδα, και είμαστε πάντα έτοιμοι για την επόμενη εμπλοκή. Έχουμε αξιόλογους και εκπαιδευμένους αξιωματικούς και μπορούμε να χειριστούμε την κάθε περίπτωση που θα μας τύχει.
Και αυτό δεν είναι τυχαίο.Συμμετέχουμε σε όλους τους διεθνείς οργανισμούς, και συνεργαζόμαστε, και με άλλες υπηρεσίες, όπως τη DEA EUROPOL, EUROJUST, SELEC. 
 Βρισκόμαστε συνεχώς αντιμέτωποι με πιστολάδες, με αδίστακτους αλλά μέχρι στιγμής δεν έχουμε θρηνήσει θύματα.
Η επόμενη μέρα για την υπηρεσία έχει να κάνει με το τι θα βρούμε μπροστά μας να αντιμετωπίσουμε.» καταλήγει ο επικεφαλής της Δίωξης.

απο το zougla.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου