Πέμπτη 1 Ιουνίου 2017

Τι έμαθα από το κλείσιμο της εταιρείας μου

του Ντέιβιντ Σίγκαλ*

Αν και είναι δύσκολο για τους νέους επιχειρηματίες να βλέπουν την επιχείρησή τους να αποτυγχάνει, γνωρίζω από πρώτο χέρι ότι υπάρχει και κάτι πολύ χειρότερο: να είσαι παγιδευμένος στο …καθαρτήριο.
Αναφέρομαι στο επιχειρηματικό κενό μεταξύ επιτυχίας και αποτυχίας – όπου η επιχείρησή σας μπορεί να είναι βιώσιμη, αλλά μόλις και
μετά βίας, και δεν βλέπετε φως στο τούνελ.
Ακριβώς όπως οι επενδυτές επιμένουν μερικές φορές σε μια μετοχή που πέφτει, για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα απ’ ό,τι θα έπρεπε, οι επιχειρηματίες μπορεί επίσης να σπαταλήσουν υπερβολικό χρόνο, ενέργεια και χρήματα σε μια ιδέα που απλά δεν πρόκειται να λειτουργήσει.

Πριν συναντήσω την επιτυχία ως ιδρυτής της DavidsTea, πέρασα τρία οδυνηρά χρόνια στο «καθαρτήριο» και έμαθα ότι ο καλύτερος τρόπος για να βγεις απ’ αυτό είναι να γνωρίζεις πότε πρέπει να σταματήσεις να κοροϊδεύεις τον εαυτό σου και να αποφασίσεις να πετάξεις …λευκή πετσέτα.
Από την εμπειρία μου, υπάρχουν τρία βασικά πράγματα που θα σας βοηθήσουν να γνωρίζετε εάν είναι ώρα να σταματήσετε ή όχι.

Το «ενδιαφέρον» δίλημμα

Το πιο σημαντικό πράγμα σε κάθε επιτυχημένη επιχείρηση είναι, προφανώς, το ίδιο το προϊόν, και αν ακούσετε να περιγράφουν το δικό σας προϊόν ως «ενδιαφέρον», τότε μπορεί να έχετε πρόβλημα. Δεν αρκεί να έχετε βρει κάποια λαμπρή ιδέα. Χρειάζεστε κάτι για το οποίο οι άνθρωποι θα διαθέσουν τα μετρητά τους.
Η πρώτη μου εταιρεία ονομαζόταν Fitting Room Central. Ίσως να μην την έχετε ακούσει. Είχαμε δημιουργήσει λογισμικό που επέτρεπε σε ένα κατάστημα να παρακολουθεί τα ρούχα που πήγαιναν στο δοκιμαστήριο και να τα συγκρίνει με αυτά που τελικά κατέληγαν να αγοράζονται. Έκανα παρουσιάσεις σε αγοραστές σε πολλές, πολλές συναντήσεις και συνέχιζα να λαμβάνω την ίδια απάντηση: «ενδιαφέρον».
Αυτό που ήθελα ήταν να ακούσω «Ναι, δώσε και σε μένα!». Δεν συνέβη, όμως, ποτέ αυτό. 
Όλοι θεωρούσαν ότι η ιδέα ήταν απλώς «ενδιαφέρουσα», αλλά κανείς δεν μπορούσε να διακρίνει μια σαφή απόδοση για την επένδυσή του.

Το πρόβλημα των ανθρώπων


Αν δεν είναι το προϊόν που σας κρατά στο …καθαρτήριο, ίσως είναι οι άνθρωποι. Ξέρουν τα μέλη της ομάδας σας όσα ξέρετε εσείς; Νιώθουν το ίδιο πάθος για την επιχείρησή σας όπως εσείς;
Συνεργάστηκα με ένα διευθυντικό στέλεχος, πριν από χρόνια, το οποίο απολάμβανε να χρησιμοποιεί εξειδικευμένη φρασεολογία στις συναντήσεις – «πιασάρικες» λέξεις-κλειδιά και ατελείωτα ακρωνύμια που κανείς δεν ήξερε τι σήμαιναν. Όλα αυτά τον έκαναν να ακούγεται σαν ειδικός, αλλά τελικά κατέστη σαφές ότι μας κρατούσε πίσω.
Απ’ την άλλη, μια από τις καλύτερες προσλήψεις που έκανα ποτέ ήταν ένας άντρας με μηδενική εμπειρία στον κλάδο, ο οποίος είχε υποβάλει αίτηση για θέση σε αποθήκη. 
 Και μπορεί να μην είχε MBA από κάποιο φανταχτερό πανεπιστήμιο, αλλά ήταν ανοιχτόμυαλος, εργαζόταν σκληρά, και αντιμετώπιζε την εταιρεία σαν να ήταν δική του. Με την πάροδο του χρόνου, προχώρησε και έγινε διευθυντής μιας αποθήκης με εκατοντάδες υπαλλήλους.
Εάν η επιχείρησή σας δεν είναι γεμάτη από ανθρώπους όπως αυτός, που να τους αρέσει να μαθαίνουν πάντα νέα πράγματα, τότε έχετε πρόβλημα.

Ελέγξτε το εγώ σας

Δεν είναι εύκολο να παραιτηθείς από μια ιδέα για την οποία έχεις δώσει την ψυχή σου – και τα χρήματά σου, βεβαίως. 
Αλλά τελικά, συνειδητοποίησα ότι οι δυνητικοί πελάτες του Fitting Room Central είχαν πάψει να σηκώνουν το τηλέφωνο. Είχα αρχίσει να νιώθω σαν το ενοχλητικό πωλητή telemarketing που τηλεφωνεί στα σπίτια κατά τη διάρκεια του βραδινού φαγητού.
Είναι λίγο σαν να ζητάς από κάποιον να βγείτε ραντεβού, κι αυτός ή αυτή να σου λέει συνεχώς ότι δεν έχει χρόνο. Μήπως είναι ώρα να αλλάξετε χτένισμα; 
Όχι, αυτό δεν πρόκειται να σας σώσει. Είναι ώρα να τα παρατήσετε εντελώς.
Όποια και αν είναι η πλατφόρμα σας, αν δεν βλέπετε αύξηση πωλήσεων ή κέρδη (κατά προτίμηση και τα δύο) μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα, τότε μάλλον είναι καταδικασμένη να αποτύχει. Υπάρχουν εξαιρέσεις φυσικά, αλλά συνήθως τα πράγματα είναι τόσο απλά.

* Ο Ντέιβιντ Σίγκαλ είναι ιδρυτής της DavidsTea

απο το

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου