Δευτέρα 17 Οκτωβρίου 2016

Τέσσερις ανατροπές για είσοδο στα Πανεπιστήμια

Εξετάσεις για τα ΑΕΙ μετά το Απολυτήριο Λυκείου, δυνατότητα στους αποφοίτους να δοκιμάσουν την 'τύχη' τους περισσότερες φορές σε σχέση με σήμερα, ο βαθμός του Λυκείου δεν θα είναι καθοριστικός για την επιτυχία, οι 18χρονοι θα εισάγονται σε σχολή και όχι σε τμήμα.

Αυτοί είναι οι τέσσερις άξονες πάνω στους
οποίους θα συζητήσει η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής επιχειρώντας να λύσει τον 'γόρδιο δεσμό' του εξεταστικού συστήματος.

Οι τελικές αποφάσεις αναμένονται να ανακοινωθούν στις αρχές του 2017, ως ένα είδος 'μποναμά' για τους μαθητές που θα φοιτήσουν στην Α΄ Λυκείου την επόμενη σχολική χρονιά (2017-2018).
Ειδικότερα, με συμφωνία από το πιο εύκολο σημείο, δηλαδή το χρόνο διεξαγωγής εξετάσεων, θα ξεκινήσει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα στη Βουλή ο διάλογος για την αναμόρφωση των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, την αλλαγή του συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και το νέο περιεχόμενο του πρώτου έτους σπουδών σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ.
'Αγκάθια'
Ωστόσο, τα ακανθώδη ζητήματα που σχετίζονται με τα αιτήματα των επιμέρους ομάδων -καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, πανεπιστημιακοί, επιτροπές διαλόγου, ειδήμονες- παραμένουν υπό διαβούλευση, με αποτέλεσμα το πλέγμα των σχέσεων που αναπτύσσεται γύρω από τόσο σημαντικά θέματα, π.χ. το εξεταστικό, να καθιστά δύσκολη την συναίνεση.
Αυτό, πάντως, θα επιδιώξει η κυβέρνηση με στόχο να προκύψει ένα τελικό πόρισμα έως τις αρχές του 2017. Το πόρισμα αυτό -το τρίτο κατά σειρά μετά τα πορίσματα της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου και της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής- θα δοθεί σε διαβούλευση στους εμπλεκόμενους φορείς (ΑΕΙ, ΟΛΜΕ κ.ά.) ώστε, στη συνέχεια, να προχωρήσουν οι νομοθετικές πρωτοβουλίες.
'Θα γίνει προσπάθεια να καταλήξουμε σε μια συναινετική πρόταση έως την Πρωτοχρονιά, συνεκτιμώντας τα πρόσφατα πορίσματα της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, αλλά και τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί επί των θεμάτων αυτών τα τελευταία 10 -15 χρόνια.

 Για τον σκοπό αυτόν, η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής θα αρχίσει να καλεί ειδικούς εμπειρογνώμονες που είχαν άποψη ή ευθύνη για αυτά τα θέματα, όπως τους γ.γ. των υπουργείων Παιδείας των τελευταίων έξι-επτά ετών προκειμένου να συζητήσουμε για το σύστημα των πανελληνίων εξετάσεων με τη σημερινή του μορφή, τους πρώην προέδρους των Ινστιτούτων Εκπαιδευτικής Πολιτικής και τους πρώην προέδρους του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας.

Δεν θα ξαναγίνει ο διάλογος από την αρχή. Θα εξειδικεύσουμε τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί και θα αναζητήσουμε συνθέσεις και συναινέσεις', τονίζει στην 'ΗτΣ' ο πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής κ. Κώστας Γαβρόγλου.

Σύμφωνα με πληροφορίες της 'ΗτΣ', τα τέσσερα βασικά ερωτήματα επί των οποίων θα γίνει η συζήτηση στη Βουλή είναι τα εξής:

1. Πότε θα γίνονται οι εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ποιος θα έχει την ευθύνη διεξαγωγής τους;
Υπάρχει συμφωνία οι εξετάσεις να διεξάγονται μετά την ολοκλήρωση της φοίτησης και της απόκτησης του Απολυτηρίου Λυκείου τον Ιούνιο, υπό την ευθύνη ενός ανεξάρτητου εξεταστικού φορέα προκειμένου να διασφαλιστεί το αδιάβλητο της διαδικασίας. Οι υποψήφιοι θα μπορούν να δίνουν εξετάσεις περισσότερες της μιας φοράς προκειμένου να βελτιώνουν την επίδοσή τους, χωρίς ωστόσο να έχει διευκρινιστεί αν αυτές θα γίνονται μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα ή ετησίως.

2. Ποιος θα είναι ο ρόλος των ΑΕΙ στη διαδικασία επιλογής των φοιτητών τους;
Οι διαφορετικές απόψεις που υπάρχουν για το θέμα καθιστούν δύσκολη την συναίνεση. Για παράδειγμα, το πόρισμα το οποίο συνέταξε το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, υπό την προεδρία του Γ. Μπαμπινιώτη, το 2009, προβλέπει ότι στον προσδιορισμό της ύλης θα συμμετέχουν τα αντίστοιχα τμήματα των ΑΕΙ τα οποία θα καθορίζουν και το ύψος της βαθμολογίας εισαγωγής των υποψηφίων. Από την πλευρά της, ωστόσο, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας διαφωνεί με την πρόταση αυτή, υποστηρίζοντας ότι εάν τα ΑΕΙ αποκτήσουν καθοριστικό λόγο στη διαδικασία επιλογής των υποψηφίων, τότε ελλοχεύει ο κίνδυνος να δέχονται πολύ μικρό αριθμό εισακτέων, αλλά και να πληγεί το αδιάβλητο της διαδικασίας.

3. Με ποια κριτήρια θα γίνεται η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Πρέπει να είναι καθοριστικός ο βαθμός στο Λύκειο;
Το πόρισμα της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, υπό την προεδρία του Αντ. Λιάκου, προβλέπει ότι 'διαβατήριο' για την εισαγωγή των υποψηφίων στα ΑΕΙ αποτελεί η επίδοση στο διετές, πλέον, Λύκειο. Ο τελικός βαθμός του απολυτηρίου θα προκύπτει από τις γραπτές εξετάσεις στην Α΄ και τη Β΄ Λυκείου σε συνδυασμό με τους προφορικούς βαθμούς των τετραμήνων, καθώς και της βαθμολογίας των γραπτών εργασιών. Όπως προτείνεται, η επιλογή των υποψηφίων θα γίνεται κατά 80% από το εθνικό απολυτήριο το οποίο, μάλιστα, στις σχολές υψηλής μπορεί να μοριοδοτείται έως και 99%. Τόσο εκπαιδευτικοί όσο και στελέχη του υπουργείου Παιδείας εκφράζουν ενστάσεις επί της προτάσεως αυτής, τονίζοντας ότι ο βαθμός του απολυτηρίου θα πρέπει μεν να λαμβάνεται υπόψη για την εισαγωγή αλλά να μην είναι καθοριστικής σημασίας προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος 'αλλοίωσής' του. Πόσο αντικειμενικός και αξιόπιστος θα είναι ο βαθμός του Λυκείου όταν σε πολλά σχολεία υπάρχουν προσωπικές σχέσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών και των γονέων; Είναι το βασικό ερώτημα που ανακύπτει.

4. Οι υποψήφιοι θα εισάγονται σε σχολή ή σε τμήμα;
Η πρόταση του υπουργείου Παιδείας προβλέπει ότι οι υποψήφιοι θα εισάγονται σε σχολή. Τα τμήματα, ωστόσο, θα διατηρηθούν στα ΑΕΙ. Κατά το πρώτο έτος σπουδών, οι φοιτητές θα παρακολουθούν κοινά μαθήματα σε ποσοστό έως και 80% και στη συνέχεια θα αποφασίζουν σε ποιο τμήμα θα συνεχίσουν τις σπουδές τους.
 Για παράδειγμα, ένας φοιτητής θα εισάγεται στη Φυσικομαθηματική Σχολή και μετά το πρώτο έτος και τα γενικής κατεύθυνσης μαθήματα θα αποφασίζει εάν θα συνεχίσει τις σπουδές του στο τμήμα της Φυσικής ή των Μαθηματικών.

απο την

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου