Τετάρτη 15 Ιουνίου 2016

Case study για την Ελλάδα η ιταλική αγορά καλλυντικών

Αντηλιακά, προϊόντα μακιγιάζ και σαπούνια είναι τα κυριότερα καλλυντικά που «πουλάμε» στην Ιταλία, ενώ εισάγουμε πολύ περισσότερα από μια χώρα που έχει αναπτύξει μια ισχυρή βιομηχανία ομορφιάς, επενδύοντας συστηματικά στις φυσικές πρώτες ύλες και στην εκπαίδευση των
καταναλωτών, χτίζοντας έτσι ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
 Με μια πληθώρα brands, ειδικά στον τομέα των φυσικών καλλυντικών, τα organic cosmetics, με δίκτυα και φορείς υποστήριξης της βιομηχανίας, από ινστιτούτα πιστοποίησης μέχρι κανάλια διανομής και marketing η Ιταλία παραδίδει μαθήματα πωλήσεων και σ’ αυτό τον κλάδο, ενώ φέρεται να καλλιεργεί το έδαφος για μια διεθνή αναγνώριση και πιστοποίηση, τώρα που η αγορά δείχνει πιο ώριμη.
 Τα φυσικά καλλυντικά στην Ιταλία είναι η μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης, που μαζί με τη γερμανική ελέγχουν μερίδιο σχεδόν 70% των συνολικών πωλήσεων και πρωταγωνιστούν στην παγκόσμια αγορά, το μέγεθος της οποίας ξεπερνά τα 12 δισ. ευρώ. Είναι ενδεικτικό ότι οι πωλήσεις στα καταστήματα φυσικών προϊόντων στην Ιταλία είναι ανοδικές όπως και στα φαρμακεία σε αντίθεση με άλλα κανάλια διανομής καλλυντικών των οποίων οι πωλήσεις επιβραδύνονται.

Σημειώνεται επίσης ότι η Ιταλία αποτελεί καθαρό εξαγωγέα καλλυντικών (με το σύνολο των εισαγωγών το 2014 να ανέρχεται σε 1,68 δισ. ευρώ και των εξαγωγών σε 3,33 δισ. ευρώ).
 Είναι γεγονός ότι στη χώρα αναπτύσσονται ορισμένες από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες μόδας και κοντά σ’ αυτές μερικά από τα πιο δημοφιλή brands καλλυντικών - που παράγουν εξειδικευμένες εταιρείες (Milani, Borghese, Pupa, Κiko Milano), αλλά και μεγάλοι οίκοι μόδας (Versace, Armani, Bottega Veneta), που λανσάρουν τις δικές τους σειρές. Η Ιταλία είναι επίσης ισχυρή παραγωγός και εξαγωγέας στον τομέα των αρωμάτων. Μια Dolce & Gabbana είναι το πιο δημοφιλές σουβενίρ από ένα ταξίδι στη χώρα.

   Το concept 

 Σίγουρα «πουλάει» η φινέτσα των Ιταλών - για δεκαετίες ηθοποιοί όπως η Σοφία Λόρεν και η Τζίνα Λολομπριτζίτα ήταν η επιτομή της γυναικείας ομορφιάς, ενώ το ίδιο ισχύει και για τη νεότερη Μόνικα Μπελούτσι, αλλά και για τους άνδρες: Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, Ραούλ Μπόβα, Κλαούντιο Μαρκίσιο, Τζούλιο Μπερούτι κ.ά. Δεν είναι όμως μόνο η φινέτσα των Ιταλών που «πουλάει» στην προώθηση των καλλυντικών. Είναι και η συστηματική επένδυση στην ποιότητα των πρώτων υλών, με έμφαση στα φρέσκα εσπεριδοειδή και το παρθένο ελαιόλαδο.

 Ας σημειωθεί ότι η Ιταλία είναι μεγαλύτερη ελαιοπαραγωγός χώρα από την Ελλάδα, αλλά η χώρα μας -παρά το μικρό της μέγεθος- είναι τρίτη στον κόσμο και παράγει καλύτερης ποιότητας προϊόν από την Ιταλία, ενώ -όπως είναι γνωστό- λόγω υστέρησης σε υποδομές τυποποίησης εξάγει το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής της (περί τα 3/4 των εξαγωγών ελαιολάδου) στην Ιταλία η οποία το επαναπροωθεί εν είδη εξαγωγών.

Δεν είναι τυχαίο λοιπόν ότι η Ιταλία αναπτύσσει επιχειρηματική δραστηριότητα και σε άλλους κλάδους με επίκεντρο το συγκεκριμένο προϊόν, πολιτικές που φαίνεται να ενισχύθηκαν τα τελευταία χρόνια στην αγορά καλλυντικών ως αποτέλεσμα της ανθεκτικότητας του κλάδου στην ύφεση μετά το 2008. Η αναπτυσσόμενη αγορά των organic cosmetics δίνει ώθηση στο σύνολο της ιταλικής βιομηχανίας ομορφιάς που αποτελεί την τέταρτη μεγαλύτερη αγορά της ευρωπαϊκής βιομηχανίας καλλυντικών, με μερίδιο περίπου 13% όταν η Ελλάδα είναι στη 13η θέση της κατάταξης με μερίδιο λίγο πάνω από 1% - παρά τα αξιόπιστα brands, που έχουν όμως μεγαλύτερη έκθεση στην τοπική αγορά.
 Σύμφωνα με τα στοιχεία της Cosmetica Italia, εμπορική ένωση με μέλη πάνω από 500 εταιρείες, που αντιπροσωπεύουν το 95% της ιταλικής αγοράς καλλυντικών, η «πράσινη» αγορά σημείωσε άνοδο 6% το 2014, ιδίως στον τομέα του μακιγιάζ και των κρεμών και παρέμεινε ανοδική το 2015 παρά τη μείωση της καταναλωτικής δαπάνης ως αποτέλεσα της κρίσης.
Έτσι οι επιχειρήσεις σχεδιάζουν να συνεχίσουν να επενδύουν σε εναλλακτικά κανάλια διανομής των προϊόντων, χαμηλές τιμές, λανσαρίσματα νέων προϊόντων, σειρές χαμηλού κόστους, επιθετικές πολιτικές marketing και προωθητικές ενέργειες.

   Στο 1 δισ. η εγχώρια αγορά 
 Η ιταλική αγορά καλλυντικών εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 12 δισ. δολ. μέχρι το τέλος του 2020 ενώ η Ελλάδα θα έχει αγγίξει το 1 δισ. δολ. (από 915 εκατ. δολ. σήμερα). Αν και τα στοιχεία για το 2015 δεν έχουν οριστικοποιηθεί, εκτιμάται ότι η αγορά καλλυντικών στην Ελλάδα κινήθηκε σταθεροποιητικά, ενώ αμυντική προβλέπεται και για φέτος η τάση, όπως αναφέρει στη «N» ο Θεόδωρος Γιαρμενίτης, πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Βιομηχάνων και Αντιπροσώπων Αρωμάτων και Καλλυντικών (ΠΣΒΑΚ).
Σύμφωνα με τον κ. Γιαρμενίτη, προβλέπεται μια αύξηση της τάξης του 1% με αναπτυσσόμενη παρουσία των ελληνικών εταιρειών στη διεθνή αγορά (πάνω από 200 εκατ. ευρώ οι εξαγωγές).
 «Ειδικότερα στην Ιταλία η διείσδυση συναντά τον ισχυρό ανταγωνισμό μεγάλων τοπικών brands, με ιδιαίτερη παρουσία των organics» αναφέρει, τονίζοντας ωστόσο ότι τα ελληνικά προϊόντα αυτής της κατηγορίας «είναι πραγματικά φυσικά, με πρώτες ύλες που προέρχονται από την πλούσια φυσική χλωρίδα της πατρίδας μας».
Ο ελληνικός σύνδεσμος είναι σε συνεργασία με τον αντίστοιχο ιταλικό (μέλη του Cosmetics Europe), ενώ συμμετέχει σε διεθνείς και τοπικές εκθέσεις με στόχο τη διάνοιξη προοπτικών για τα ελληνικά καλλυντικά.

 Στα 8,5 εκατ. ευρώ οι εξαγωγές μακιγιάζ στην Ιταλία 

 Σύμφωνα με στοιχεία πρόσφατης έκθεσης του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στο Μιλάνο για την αγορά καλλυντικών στην Ιταλία, προκύπτει ότι το 2015 τα πρώτα σε αξία ελληνικά καλλυντικά που εξήχθησαν στη χώρα ήταν τα προϊόντα μακιγιάζ, μια κατηγορία η οποία παρουσιάζει σημαντική αύξηση, διπλασιάζοντας την αξία των εξαγωγών της.
 Στην κατηγορία περιλαμβάνονται και τα αντηλιακά, τα παρασκευάσματα για το μαύρισμα και για την περιποίηση των νυχιών. Η χώρα μας το 2014 αποτέλεσε τη 13η προμηθεύτρια χώρα της Ιταλίας στην κατηγορία.
Οι εξαγωγές του 2015 (στοιχεία 11μηνου) σχεδόν διπλασιάζονται σε αξία μετά από μια κάμψη το 2014. Ανήλθαν σε 8,55 εκατ. ευρώ (από 4,63 εκατ. ευρώ στο σύνολο του 2014). Την ίδια στιγμή βέβαια οι εξαγωγές της Ιταλίας προς την Ελλάδα ανήλθαν σε 17,285 εκατ. ευρώ (από 17,24 εκατ. ευρώ το 2014).

Στα προϊόντα για τα μαλλιά η χώρα μας κατατάσσεται στη 15η θέση μεταξύ των προμηθευτών της Ιταλίας. Τα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία του 2015 υποδεικνύουν αύξηση στις ελληνικές εξαγωγές της κατηγορίας αυτής, που αφορά κυρίως την υποκατηγορία των σαμπουάν (438 χιλ. ευρώ στο 11μηνο του 2015).
Συνολικά οι εισαγωγές της συγκεκριμένης κατηγορίας από την Ελλάδα στο 11μηνο του 2015 ανήλθαν σε 611,5 χιλ. ευρώ και εμφανίζουν αυξητικές τάσεις. Την ίδια τάση όμως ακολουθούν και οι εισαγωγές της Ελλάδας από την Ιταλία στην ίδια κατηγορία που ανήλθαν σε 18,77 εκατ. ευρώ.

 Στις οδοντόπαστες η χώρα μας το 2014 ήταν η 14η σε αξία προμηθεύτρια αγορά της Ιταλίας. Η τάση για το 2015 είναι πτωτική, ενώ γενικά παρατηρούνται διακυμάνσεις. Η αξία των εξαγωγών μας στο 11μηνο του 2015 ανήλθε σε 0,5 εκατ. ευρώ, ενώ οι εισαγωγές μας έφτασαν στα 3,14 εκατ. ευρώ.
 Η Ελλάδα αποτέλεσε επίσης τη 14η προμηθεύτρια αγορά για τα προϊόντα ξυρίσματος, τα άλατα και τα προϊόντα για λουτρά το 2014. Η τάση για το 2015 είναι σημαντικά ανοδική, ωστόσο το 2014 είχε σημειωθεί σημαντική πτώση. Στο 11μηνο του 2015 η αξία των εξαγωγών μας ανήλθε σε 2,5 εκατ. ευρώ, ενώ οι εισαγωγές μας ανήλθαν σε 6,4 εκατ. ευρώ.

Υψηλές σε αξία είναι επίσης οι εξαγωγές προς την Ιταλία που αφορούν τα σαπούνια και καθαριστικά δέρματος που το 2014 ανήλθαν σε 4,8 εκατ. ευρώ (και η χώρα μας αποτέλεσε την 11η προμηθεύτρια αγορά της Ιταλίας), ενώ στο 11μηνο του 2015 διαμορφώθηκαν σε 3,2 εκατ. ευρώ. Οι αντίστοιχες εξαγωγές της Ιταλίας στη χώρα μας ανήλθαν σε 15,67 εκατ. ευρώ.

 Τέλος, η κατηγορία αρώματα και κολόνιες εμφανίζει μεγάλες διακυμάνσεις με τις εξαγωγές μας στο 11μηνο του 2015 να διαμορφώνονται σε 254,8 χιλ. ευρώ και τις εισαγωγές μας σε 3,6 εκατ. ευρώ στο ίδιο διάστημα.

απο τη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου