Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2015

Tράπεζες:Η ακτινογραφία των ΑΜΚ- Πως θα καθοριστούν οι τιμές των αυξήσεων και πως το επίπεδο τους. Ο ρόλος της SSM και η επόμενη ημέρα για το ΤΧΣ


Σύμφωνα με πληροφορίες η στρατηγική της κυβέρνησης συνοψίζεται στη διατήρηση της δυνατότητας παρέμβασης στο τραπεζικό σύστημα, όχι όμως στην κρατικοποίηση των τραπεζών.

Σε αυτό το πλαίσιο οι αποφάσεις για τον τρόπο συμμετοχής του ΤΧΣ(Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας) στις αυξήσεις κεφαλαίου θα αντικατοπτρίζουν τη διάθεση της κυβέρνησης για fair play με τους ιδιώτες μετόχους, χωρίς όμως να
παράσχει και “γλυκαντικά”, τύπου warrants στους εν δυνάμει επενδυτές.

Το ΤΧΣ δεν θα διεκδικήσει την άσκηση διοίκησης στις τράπεζες, αν και στις περισσότερες διαθέτει πλειοψηφικά πακέτα ή είναι ο βασικός μέτοχος, ωστόσο καθίσταται πλέον ενεργός μέτοχος από κοιμώμενος, που συνεπάγεται ότι θα έχει λόγο στην επιλογή διοικήσεων και στον έλεγχο τους.
Αυτό διασφαλίζεται άλλωστε τόσο άμεσα με την παρουσία εκπροσώπου του Δημοσίου όσο και έμμεσα με τους εκπροσώπους του ΤΧΣ, το οποίο λογοδοτεί πλέον στον υπουργό Οικονομικών και στη Βουλή.

Η κυβέρνηση έχοντας διασφαλίσει τη δυνατότητα ελέγχου και συνεργασίας με το τραπεζικό σύστημα δεν θα επιδιώξει να ενισχύσει τη συμμετοχή της στις αμκ, αλλά να παράσχει στις τράπεζες τα απαραίτητα εργαλεία και τη ρευστότητα για να τις καταστήσει λειτουργικές.

Οι εκρεμότητες
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές το μείζον ζήτημα της αναλογίας μετρητών - CoCo’s στο πλαίσιο της συμμετοχής του ΤΧΣ κλείνει στο 30-70%, ώστε να μην κρατικοποιηθούν οι τράπεζες.

Επίσης επιλύεται και το ζήτημα της μετατροπής των προνομιούχων μετοχών σε κοινές, καθώς σε αυτές εντάσσονται αυτές που διαθέτει το Δημόσιο ως αντάλλαγμα για τα κεφάλαια των 28 δισ. του νόμου Αλογοσκούφη που είχε εισφέρει στην πρώτη φάση της κρίσης στις τράπεζες..
Σύμφωνα με πηγές που έχουν γνώση των ζητημάτων οι προνομιούχες μετοχές θα μετατραπούν σε κοινές στην τιμή της αύξησης κεφαλαίου.

Η τιμή της αύξησης κεφαλαίου θα προσδιοριστεί μέσω διαδικασίας βιβλίου προσφορών, book building, που συνεπάγεται καθορισμό της τιμής από την αγορά και σε αντιστοιχία με αυτή που θα πληρώσουν οι ιδιώτες. Το ίδιο μοντέλο θα ακολουθηθεί και με τα μετατρέψιμα ομολογιακά δάνεια, ώστε να μην υπάρξουν νομικές περιπλοκές.
Τέλος στη διακριτική ευχέρεια των διοικήσεων επαφίεται το ζήτημα του προσανατολισμού των αυξήσεων και της συμμετοχής Ελλήνων και ξένων επενδυτών.
Με δεδομένο ότι οι τράπεζες αναζητούν διεθνή κεφάλαια για τη στήριξή τους τα βιβλία προσφορών αναμένεται να είναι διεθνή.
Εν αντιθέσει η συμμετοχή Ελλήνων επενδυτών με κεφάλαια που προέρχονται από καταθέσεις εντός Ελλάδας δημιουργεί πρόβλημα, αντί να λύνει, καθώς θα οδηγήσει σε μείωση των καταθέσεων. Όπερ σημαίνει ότι θα τα κεφάλαια θα κλείσουν μια τρύπα, ενώ ταυτόχρονα θα ανοίγουν μια ακόμη.
Σε κάθε περίπτωση όμως οι διοικήσεις θα έχουν τη δυνατότητα να προσφύγουν στο επενδυτικό κοινό σε περίπτωση που δεν καλύψουν οι ξένοι τα απαιτούμενα κεφάλαια.

Οι αυξήσεις κεφαλαίου
Σύμφωνα με τα στοιχεία των stress tests οι εν δυνάμει επενδυτές καλούνται να καλύψουν 4,391 δισ., υποχρεωτικά, ποσό που θεωρείται βατό συνολικά.
Συνολικά το κεφαλαιακό κενό των τεσσάρων συστημικών τραπεζών ανέρχεται στα 14,4 δισ., με βάση το δυσμενές σενάριο.
Αν υπολογιστεί όμως ο αναβαλλόμενες φόρος, που ανέρχεται σε επίπεδο QR στα 2,2 δισ. τότε το ποσό αυτό υποχωρεί στα 12,2 δισ.

Εν συνεχεία ο SSM θα συνυπολογίσει το ώφελος από το bail-in στους κατόχους μη-εξασφαλισμένων (subordinated bondholders) αλλά και εξασφαμισμένων ομολόγων (senior bondholders) καθώς και από τη μετατροπή των προνομιούχων μετοχών σε κοινές.
Τέλος θα κρίνει την αποτελεσματικότητα των σχεδίων αναδιάρθρωσης από τα οποία επίσης θα προκύψει ωφέλεια για τις τράπεζες.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς το τελικό ποσό των αυξήσεων κεφαλαίου αναμένεται να κινηθεί στα 9,2 δισ., ενώ άλλες πηγές αναφέρουν 11,25 δισ. για τις συστημικές τράπεζες, επίπεδο που θεωρείται ασφαλές καθώς μπορεί να καλυφθεί από την πρώτη δόση των κεφαλαίων 10 δισ. που διαθέτει το ΤΧΣ, ακόμα και σε περίπτωση μη συμμετοχής ιδιωτών.

Με τη συμμετοχή των ιδιωτών να προσδιορίζεται κατ ελάχιστον στα 4,391 δισ. το ΤΧΣ θα εισφέρει 4,8 δισ., με αναλογία περίπου 1,4 δισ. σε μετρητά -λαμβάνοντας ως αντάλλαγμα κοινές μετοχές- και 3,3 δισ. σε CoCo’s.
Ετσι στην πραγματικότητα θα επιτευχθεί ο περαιτέρω μείωση της συμμετοχής του ΤΧΣ άρα και του ESM στις τράπεζες, η αύξηση της θέσης των ιδιωτών και θα δοθεί ισχυρό σήμα στις αγορές.
Αν μάλιστα οι τράπεζες επιτύχουν να προσελκύσουν μεγαλύτερα κεφάλαια από τα άκρως απαραίτητα του βασικού σεναρίου και του AQR, σενάριο που δεν θεωρείται απίθανο σε αρκετές περιπτώσεις, τότε η συμμετοχή του ΤΧΣ θα υποχωρήσει σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

απο το sofokleousin.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου