Κυριακή 22 Φεβρουαρίου 2015

Τα πρώτα "πυρά" μετά τη συμφωνία... ανακωχής

Στις Βρυξέλλες δεν φαίνεται να συμμερίζονται την άποψη που ακούσθηκε στο τελευταίο Υπ. Συμβούλιο για το "εύκολο" της λίστας που πρέπει να κατατεθεί μέχρι αύριο στους "θεσμούς" της ευρωζώνης.

Η λίστα, όπως αναφέρεται από πλευράς της ελληνικής κυβέρνησης, συμφωνήθηκε ότι θα
περιλαμβάνει τις γενικές κατευθύνσεις των διαρθρωτικών παρεμβάσεων σε τέσσερις τομείς, φορολογία, διαφθορά, δημόσια διοίκηση και ανθρωπιστική κρίση.

Ήδη στελέχη του Υπ. Οικονομικών λένε οτι η "λίστα" είναι σχεδόν έτοιμη και θα μπορούσε εκτός απροόπτου να αποσταλεί και σήμερα στις Βρυξέλλες, καθώς η μέχρι στιγμής "επικοινωνία" με τους θεσμούς δεν έχει εντοπίσει σοβαρά προβλήματα στη σύνταξή της.

Παρ΄ όλα αυτά, από την άλλη πλευρά στις Βρυξέλλες, δεν καταγράφεται ανάλογη... ετοιμότητα και η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι η λίστα αυτή θα πρέπει να βρίσκεται σε αναλογία με τις κατευθύνσεις που είχαν καταγραφεί και συμφωνηθεί στο "παλιό" πρόγραμμα.

Αυτό το στοιχείο είναι που θα εξετασθεί από το EWG όταν η ολοκληρωμένη λίστα φτάσει στις Βρυξέλλες στην τελική της μορφή.

Σε κάθε περίπτωση πάντως από την Αθήνα επιμένουν ότι σε ένδειξη της νέας κατεύθυνσης που έχει πάρει η διαπραγμάτευση με τους "θεσμούς", η λίστα που θα αποσταλεί θα περιλαμβάνει τις προβλέψεις για τις αλλαγές όσον αφορά τις δόσεις (100) για τις ληξιπρόσθεσμες οφειλές, όπως και τις προβλέψεις για τις συλλογικές συμβάσεις, κ.λ.π.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στέλεχος της γερμανικής κυβέρνησης, με εμπλοκή στις σχετικές διαδικασίες, "η συνεργασία για την δημιουργία μίας αποδεκτής λίστας μεταρρυθμίσεων θα είναι μία πρώτη... αναταλλαγή πυρών μετά την ανακωχή της Παρασκευής".

Η αλήθεια είναι πάντως ότι δεν συμμερίζονται όλοι στην γερμανική κυβέρνηση την "άποψη" αυτή, η οποία σαφώς εκφράζει την πλευρά Σόιμπλε.

Τα σοσιαλδημοκρατικής προέλευσης στελέχη της καγκελαρίας υποστηρίζουν οτι η συμφωνία της Παρακευής έχει πολλά περιθώρια να οδηγήσει σε μία ολοκληρωμένη συμφωνία πολύ πριν εξαντληθεί το χρονικό περιθώριο των τεσσάρων μηνών, "αν η ελληνική πλευρά επιδείξει ανάλογη συνεργασία και στη συνέχεια των διαπραγματεύσεων".

Η "αισιοδοξία" αυτή στηρίζεται στο γεγονός ότι πέραν του "κοινού τόπου" με την Αθήνα, όσον αφορά σοβαρές μεταρυθμιστικές πολιτικές στο θέμα της φορολογίας και της διαφθοράς, υπάρχει σιωπηρή προσσέγγιση και στο θέμα του ύψους του "πρωτογενούς πλεονάσματος".

Στο σημείο αυτό μάλιστα και υπό την ασφυκτική πίεση του ΔΝΤ, το οποίο εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο ζητά ανεπισήμως να αναθεωρηθούν προς τα κάτω οι εξωπραγματικοί στόχοι για πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 3% φέτος και 4,5% το 2016, η Κομισιόν (με έμφαση) και η ΕΚΤ (με δυσφορία) ήθελαν μία συζήτηση για αναθεώρησή τους.

Γι΄ αυτό και έχει προκαλέσει μία μικρή έκπληξη το γεγονός οτι το κείμενο της συμφωνίας της Παρασκευής δεν αναφέρεται ρητά στην αλλαγή των στόχων πρωτογενών πλεονασμάτων ως στοιχείο "παραχώρησης" προς την ελληνική πλευρά, αλλά η σχετική αναφορά έχει περιορισθεί απλά στην εμφατική χρήση της λέξης "ευελιξία" και στον συσχετισμό με την τρέχουσα κατάσταση της οικονομίας.

Η συγκεκριμένη μάλιστα έλλειψη αναφοράς σε αλλαγή του στόχου έχει ερμηνευθεί ως ένδειξη της επιμονής Σόιμπλε να αποτυπώνεται η "σκληρή" γραμμή στο κείμενο συμφωνίας, ακόμα και σε σημεία που έτσι κι αλλιώς επρόκειται να αλλάξουν στο άμεσο μέλλον...

Πέραν αυτών πάντως και εφ΄ όσον ξεπερασθεί ο "κάβος" της λίστας των μεταρρυθμίσεων, παραμένουν άλυτα σημαντικά χρηματοδοτικά ζητήματα που αφορούν στην επάρκεια πόρων για την εξυπηρέτηση των ανελαστικών πληρωμών το δίμηνο Μαρτίου - Απριλίου.

Όπως παρατηρούν στελέχη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους οι χρηματοροές εσόδων τους επόμενους μήνες προδικάζουν σοβαρές δυσκολίες στην ταυτόχρονη εξυπηρέτηση των τρεχουσών ανελαστικών δαπανών του προϋπολογισμού και πληρωμών σε τόκους και χρεολύσια κυρίως προς ΔΝΤ και ΕΚΤ. Εκτιμάται μάλιστα ότι αν ξεπερασθεί η δυσκολία συμφωνίας για την λίστα των μεταρρυθμιστικών πολιτικών, αυτή η δυσκολία στην κάλυψη των πληρωμών θα είναι το επόμενο μεγάλο πρόβλημα που θα πρέπει να αντιμετωπισθεί, δεδομένου ότι η συνέχιση της χρηματοδότησης του τραπεζικού συστήματος μέσω ELA δεν επιτρέπει τη διευκόλυνση του εσωτερικού κρατικού δανεισμού.

Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου