Τρίτη 19 Φεβρουαρίου 2013

ΔΕΠΑ: Οι Ρώσοι επιμένουν και οι Αζέροι ανασυντάσσονται...



Αποφασισμένοι να διεκδικήσουν τη ΔΕΠΑ, καθώς κλονίζεται η βάση της Συρίας στην ευρύτερη νοτιοανατολική Μεσόγειο, παραμένουν οι Ρώσοι, ενώ, την ίδια ώρα, οι Αζέροι με το πλεονέκτημα του ΤΑΡ, ανασυντάσσονται με στόχο τη συγκρότηση αξιόπιστης δεσμευτικής προσφοράς.

«Μπορεί να ανοίξαμε το διαγωνισμό σε περισσότερους ομίλους αλλά δεν θα περιμένουμε τους μάγους με τα δώρα, θέλω δεσμευτικές προσφορές μέχρι τις 12 Απριλίου».

Με αυτά τα λόγια ο πρωθυπουργός, Α. Σαμαράς, αναφέρθηκε στους κκ Χατζηδάκη, Παπαγεωργίου, αλλά και τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ για την πορεία της ιδιωτικοποίησης των ΔΕΠΑ – ΔΕΣΦΑ.
Το μήνυμα Σαμαρά προς τη διοίκηση του Ταμείου ήταν σαφές: Οι πολιτικές αποφάσεις, σε σχέση με τις εξελίξεις, θα βαρύνουν τον ίδιο.

Σύμφωνα με πληροφορίες του newmoney.gr, ενώ Αμερικανοί και Ρώσοι εντείνουν τις πιέσεις για την τελική έκβαση του διαγωνισμού, σύμφωνα με πληροφορίες, υφίσταται προσέγγιση Gazprom – ENΙ, όπως έχει γράψει το newmoney.gr, ενώ, από την άλλη πλευρά, η αζέρικη Socar κινείται δραστήρια για να καταθέσει μια αξιόπιστη προσφορά που θα ξεπεράσει πιθανώς τα 750 εκατ. ευρώ και σε συνεργασία με άλλες εταιρείες θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για να επικρατήσει στον διαγωνισμό.

Το ισχυρό χαρτί της Socar έχει να κάνει με το γεγονός ότι ο αγωγός TAP που σημαίνει για την Ελλάδα επενδύσεις 1,5 δισ και 2.000 θέσεις εργασίας  δεν θα είναι τόσο εύκολο να επιλεγεί έναντι του  Nabuco, εάν το ΤΑΙΠΕΔ έχει επιλέξει τους Ρώσους να πάρουν τη ΔΕΠΑ.

Είχαν προηγηθεί σύμφωνα με τις πληροφορίες ερωτήσεις του πρόεδρου του ΤΑΙΠΕΔ, Τάκη Αθανασόπουλου, σχετικά με τις φημολογούμενες παρεμβάσεις στο διαγωνισμό από αξιωματούχους του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, της Μόσχας και της Ε.Ε.

Στη σύσκεψη τέθηκε σύμφωνα με τις ίδιες πηγές και το θέμα της αλλαγής των όρων του διαγωνισμού που επιτρέπουν πλέον στους 5 αρχικούς υποψήφιους να συνάψουν συμπράξεις με κάποιους από τους 8 της πρώτης φάσης που δεν συνέχισαν. Με βάση την ενημέρωση που έκανε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ δεν έχουν ακόμη εμφανιστεί νέες συμπράξεις. «Αλλάξαμε τους όρους προκειμένου να δημιουργηθούν όσο το δυνατόν πιο ισχυρά σχήματα, δεν μπορούμε όμως να περιμένουμε εσαεί μέχρι αυτά να φανούν. Δώσαμε την ευκαιρία σε νέα σχήματα, τώρα η ιδιωτικοποίηση του ομίλου ΔΕΠΑ πρέπει να προχωρήσει», ήταν σύμφωνα με πληροφορίες τα λόγια του Πρωθυπουργού.

Τα μυστικά παζάρια Τούρκων - Ισραηλινών

Την ίδια ώρα,  σενάρια διαρροών στον ισραηλινό και στον τουρκικό Τύπο, αναφέρουν ότι οι δύο χώρες βρίσκονται σε μυστικές συνομιλίες, με το Ισραήλ να προτείνει στο υπουργείο Ενέργειας της Τουρκίας ένα σχέδιο αγωγού που θα κατασκευαστεί για να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα τεράστια ευρήματα των κοιτασμάτων Λεβιάθαν και Ταμάρ στα τουρκικά παράλια και από εκεί στην Ευρώπη. Η Άγκυρα, εάν τελικά ευοδωθεί το σχέδιο αυτό, θα εξασφαλίσει παράλληλα φυσικό αέριο για τις ανάγκες της σε χαμηλή τιμή.  Το σχετικό ρεπορτάζ αναφέρεται στην Εφημερίδα των συντακτών και είναι υπογεγραμμένο από τον Τ. Τσακίρογλου.

Τα σχέδια αυτά καταδεικνύουν ότι ο θρυλούμενος ενεργειακός άξονας Τελ Αβίβ-Λευκωσία-Αθήνα δεν είναι «δεμένος».


Η ισραηλινή «Χααρέτζ» αναφέρει ότι ισχυρές πιέσεις για ν' αναλάβει την ιδιωτική κατασκευή του αγωγού ασκεί ο τουρκικός πολυκλαδικός Όμιλος Ζορλού, ο οποίος έχει συμβόλαιο για το χτίσιμο τεσσάρων εργοστασίων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στο Ισραήλ και αποτελεί τη μεγαλύτερη τουρκική επένδυση. Το σχέδιο που προτείνει ο Όμιλος, με περιουσιακά στοιχεία ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων στο Ισραήλ, είναι η κατασκευή ενός υποθαλάσσιου αγωγού από το κοίτασμα Λεβιάθαν, 130 χιλιόμετρα ανοιχτά της Χάιφας, μέχρι τις νότιες τουρκικές ακτές, με δυνατότητα μεταφοράς οκτώ με δέκα δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου ετησίως.

Την ίδια ώρα η Άγκυρα, δια του υπουργού Ενέργειας, Τανέρ Γιλντίζ, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να στείλει το νεοαποκτηθέν ερευνητικό πλοίο «Barbaros Hayrettin Pasa» ανοιχτά της Κύπρου και μάλιστα πολύ νωρίτερα απ' ό,τι είχε προαναγγείλει. «Τις επόμενες δύο εβδομάδες θα αποφασίσουμε σε σύσκεψη εάν το πλοίο θα κατευθυνθεί πρώτα στη Μαύρη Θάλασσα ή στη Μεσόγειο. Αν βγει τέτοια απόφαση, θα βρίσκεται στην Κύπρο σε ένα μήνα για υποθαλάσσιες έρευνες» δήλωσε. Παράλληλα απείλησε τις εταιρείες που συνεργάζονται με τη Λευκωσία στις έρευνες ότι αυτή η συνεργασία θα σημάνει αποκλεισμό τους από τα τουρκικά συμβόλαια.

Συμπληρωματικά κάλεσε τη Λευκωσία να αποδεχτεί ότι το φυσικό αέριο που θα προκύψει ανήκει σε όλη την Κύπρο. «Με αυτή την παραδοχή της ελληνοκυπριακής διοίκησης, το φυσικό αέριο θα νομιμοποιηθεί και τότε μπορούμε να το πουλήσουμε μέσω Τουρκίας»!

Πάντως χθες έγινε ακόμα ένα βήμα στη στρατηγική συνεργασία Κύπρου – Ισραήλ, αφού υπεγράφη η μεταβίβαση του 30% των δικαιωμάτων της Noble Energy στις ισραηλινές εταιρείες Delek και Avner, ενώ, σύμφωνα με τον υπουργό Βιομηχανίας, Νεοκλή Συλικιώτη, οι δύο εταιρείες θα συμμετέχουν στις συζητήσεις για την κατασκευή τερματικού εργοστασίου για την υγροποίηση του αερίου και τη μεταφορά του στις διεθνείς αγορές.

Σ' αυτό το περίπλοκο πλαίσιο θα πραγματοποιηθεί σε λίγες μέρες η επίσκεψη του Ελληνα πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στην Άγκυρα για το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας, με το θέμα των υδρογονανθράκων και της οριοθέτησης ΑΟΖ να σκιάζει όλη την ατζέντα.

Το παζλ των ενεργειακών συμφερόντων

Οι διεργασίες που εξελίσσονται στα ενεργειακά συμφέροντα της ευρύτερης Νοτιοανατολικής Μεσογείου και με επίκεντρο την χώρα μας πολλαπλασιάζονται καθώς δυο είναι οι βασικές εστίες. Η πώληση της ΔΕΠΑ- ΔΕΣΦΑ και η έλευση του TAP,από το Αζερμπαϊτζάν προς την Ιταλία.

Το ερώτημα είναι πώς θα συνδυαστεί μια πώληση της ΔΕΠΑ στους Ρώσους με την έλευση του TAP,που είναι συνδεδεμένος με τα αμερικάνικα συμφέροντα και συμμετέχουν σε αυτόν η BP,η Total,η νορβηγική Statoil και η γερμανική E.ON. Όταν μάλιστα η αμερικάνικη διπλωματία απευθύνει προειδοποιήσεις σε όλους τους τόνους προς πολιτικούς, αλλά και επιχειρηματικούς φορείς για την αποτροπή εισβολής του ρώσικου αερίου στην Ελλάδα. Επιχείρημά της μεταξύ άλλων είναι οι ραγδαίες εξελίξεις που υπάρχουν και από τεχνολογικής πλευράς στον κλάδο.

Την ώρα, μάλιστα, που προετοιμάζονται εξορύξεις για αξιοποίηση κοιτασμάτων πετρελαίου και πιθανώς αερίου μέσα από σχιστόλιθο στην περιοχή Νταντάς της Νότιας Τουρκίας με παρουσία εταιριών όπως η Shell, η Exxon Mobil αλλά και οι μικρότερες αμερικανοτουρκική Trans Atlantic  και η καναδέζικη Calgary.

To "χαρτί" των Αζέρων

Ο χρόνος πάντως  της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ σε σχέση με τις αποφάσεις για  την επιλογή μεταξύ  TAP και του ανταγωνιστικού Nabucco για την μεταφορά του αερίου από το κοίτασμα Shah Deniz 2 του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη έχει μεγάλη σημασία. Όπως εξηγεί ο καθηγητής κ. Κωνσταντίνος Φίλης, θα είναι πιο δύσκολο για τους Αζέρους να προκρίνουν τον TAP, που θα περάσει μέσα από την ελληνική επικράτεια, αν οι Ρώσοι έχουν πάρει ήδη την ΔΕΠΑ. Σε μια τέτοια περίπτωση η χώρα μας θα χάσει επενδύσεις 1,5 δις και 2000 θέσεις εργασίας,που σύμφωνα με τις επίσημες δηλώσεις της κυβέρνησης θα είναι  τα εθνικά κέρδη του αγωγού.

Η στρατηγική της Gazprom    

Την ίδια ώρα που η αζέρικη Σοκάρ ετοιμάζεται να κοντραριστεί με τις ευλογίες της αμερικάνικης πλευράς με την Gazprom και την Syntek για την ΔΕΠΑ, ο πρόεδρος της Gazprom Βίκτορ Ζούμπκοφ βρέθηκε την εβδομάδα που πέρασε στο Κατάρ για να ανοίξει γραφεία εκεί. Πρόκειται για μια υπέρβαση των Ρώσων με απόπειρα προσέγγισης της συμμάχου των Αμερικανών, που ερμηνεύεται σαν μια προσπάθεια εύρεσης ισορροπιών όσον αφορά τις αγορές της Ασίας και της Ευρώπης, αλλά εναλλακτικών στρατηγικών σε περίπτωση πτώσης του Άσαντ. Οι Ρώσοι έχουν κάθε λόγο να αναζητούν εναλλακτικές προσβάσεις σε σχέση με την  Συρία,την ώρα που και οι Καταριανοί επιδιώκουν την ανατροπή του καθεστώτος στη Δαμασκό. Είναι επίσης  ένας από τους λόγους που μπορεί να τους κάνουν να δώσουν υψηλό τίμημα για την ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ, ώστε να ελέγξουν την ελληνική αγορά που είναι κόμβος ,όπως σημειώνει ο κ. Φίλης. Έτσι όμως οι Αμερικανοί βλέπουν να απειλείται το παζλ των συμφερόντων τους στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και Μέση Ανατολή.

Tα συμφέροντα του Κατάρ

Οι Καταριανοί εξάλλου στοχεύουν ακόμα και στον έλεγχο του κοιτάσματος South Pars,που είναι και το μεγαλύτερο φυσικού αερίου στον κόσμο και αποτελεί μήλο της έριδας για κατασκευή αγωγού μεταξύ Ιράν, Ιράκ, Τουρκίας και Συρίας.

Στα πλαίσια προσπάθειας ενίσχυσης της θέσης τους οι Ρώσοι όχι μόνο υποσχέθηκαν διαμέσου της Syntek επενδύσεις 3 δις ευρώ στην Ελλάδα αλλά και η Gazprom αποδέχθηκε το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης για μείωση του κόστους προμήθειας του αερίου προς την ΔΕΠΑ κατά 12% κατόπιν εντολής του πρωθυπουργού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου